14 juli

I går var jag på möte, Södra Gnisvärds Samfällighetsförening hade årsmöte.
Styrelsen har gjort en översikt över alla grönområden som  tillhör föreningen.
Jag blev intresserad av detta. Jag tänkter nu gå runt i min skog och hitta
dessa grönområden. Men många är ingeväxta, det är föreingens mål att rätta till
detta, rensa lite så att dessa ska vara tillgängliga.
Intressant också var att dem hittat en karta från 1884, då fanns Gnisvärdsvägen
med och Släktäktsvägen var planerad så att bönderna lätt skulle ta sig ner
till stranden för att hämta släke, som dem sedan täckte på deras åkrar,
därav namnet, Släktäktsvägen.
Åter till grönområden.
När vi flyttade hit för drygt 40 år sedan, fanns en äng, där vi ofta plockade
blommor. Nu har denna växt igen, men föreningens mål är att buskar ska röjas, och
årlig slåtter. Så här ser ängen eller Humlegärdet som det nu heter ut.



Det behövs verkligen rensas. Det kom även ett förslag att får skulle
beta där. Föreningen fick i uppdrag att kolla om detta är möjligt.

Nästa grönområde är Smidskoängen. Idag är det inhägnat, detta för att
förhindra parkering. Jag kommer ihåg när jag var liten så gjorde min
kompis och jag en golfbana där på gräsmattan.


Och så ett grönområde till. Slätten.
Den ligger mittemot Solbacka mellan Strandbacka och tomterna i söder och öster.
Tremänningsvägen går igenom området.

Jämte Slätten ser ni Gnisvärds Kiosk.

De flesta namnen på grönområdena är hämtade från Laga skifteskartan från 1884.



Kommentarer
Postat av: Syrran

Intressant läsning!

2010-07-14 @ 23:05:35
URL: http://www.rosorochruiner.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0