16 februari

Ja då var det då fettisdagen.
Jag bjöd alla på jobbet idag på min hembakade semla. 18 st gjorde jag, det blev 3 över.
Dem får någon äta i morgon på jobbet.


Här kommer lite "matnyttigt" om semlor.

I Gustav Vasas bibel från 1541 kan man läsa om tackoffer i form av "bakade semlokakor blandade med olio".

Enligt Svenska Bageriförbundet sätter den genomsnittlige svensken i sig fyra-fem semlor per säsong.

Detta utsökta bakverk var från början högreståndskultur och inget for vanligt folk. Det berodde bland annat på att fattigt folk inte hade råd med vitt vetemjöl.

Semlan har en egen sida www.semlor.nu



Kommentarer
Postat av: syrran

JAA, då är jag "över medel" i någonting i alla fall....semmelätning..=) Tack för fakta kring semmelätande, tur att vi vanliga får äta det nuförtiden!

2010-02-17 @ 09:46:42
URL: http://www.rosorochruiner.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0